tiistai 6. tammikuuta 2015

Ammattiosaamisen näyttö: Presento ja asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu oli siis toinen ammattiosaamisen näyttöni työssäoppimisjakson aikana Presentossa. Tätä varten minun ei tarvinnut tehdä mitään erityistä, olin vain muiden myyjien "erityistarkkailussa" asiakaspalvelutilanteissa. 
Mielestäni suoriuduin asiakaspalvelutilanteista hyvin. Asiakaspalvelua tulee Presentossa tietenkin kassalla työskennellessä, mutta myös joka kerta kun kulkee liikkeessä muualla, vie tavaroita hyllyyn tms, tulee vastaan tilanne, jossa jättää sillä hetkellä tekemänsä työn ja ryhtyy palvelemaan asiakasta. Asiakas on aina ykkönen, ja siksi jonkun hyllyn järjestely saattaa viedä odotettua kauemmin aikaa. Minua se ei kuitenkaan haitannut, koska nautin asiakkaiden palvelemisesta todella paljon. 

Kassalla työskentelin rauhallisempina hetkinä yksin ja itsenäisesti ja kiireisempinä hetkinä toisen myyjän kanssa. Yhteistyö kaikkien myyjien kanssa sujui hyvin, vaikka tila on melko ahdas ja tahti nopea. Kun asiakas tuli liikkeeseen, tervehdin häntä. Osa asiakkaista tietää itse mitä hakee ja missä kyseinen tavara sijaitsee ja osa kävelee suoraan kassalle kysymään neuvoja tms. Moneen kysymykseen osasin itse vastatakkin, mutta tiettyjä tuotealueita koskeviin kysymyksiin (kuten taidetarvikkeet ja maalit) en oikestaan osannut, koska itselläni ei niistä ole kovin paljoa kokemusta. Taas esimerkiksi askartelutarvikkeissa ja korutarvikkeissa koskeviin kysymyksiin osasin paljon useammin vastata, koska teen itse kortteja ja koruja. Jos kuitenkin tuli vastaan kysymys johon en osannut vastata, pyysin asiakasta odottamaan pienen hetken ja kysyin toiselta myyjältä tai ohjasin asiakkaan toisen myyjän luo. 
Kassalla (ja tottakai kaikissa asiakaspalvelutilanteissa!) pyrin aina olemaan reipas ja kohtelias, sanomaan "Kiitos!" ja "Olehyvä!" tai "Näin olkaahyvä!" ja asiakkaan poistuessa liikkeestä esimerkiksi "Kiitos ja hei!". 

Sain monta kertaa asiakkailta kiitosta hyvästä asiakaspalvelusta, auttamisesta ja reippaudesta ja siitä tuli todella hyvä mieli. Asiakaspalvelu on minulle todella antoisaa ja siinä opin joka päivä jotain uutta!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti